27 May 2016

Novel Sampah, Drama Sampah

Assalamualaikum..
    Entri kali ini edisi kritik dan kecam novel sampah dan adaptasi novel sampah. Sabar. Belum hurai lagi. Ada banyak lagi caci maki yang bakal keluar ni karang. Ahahahahah.
     Sejak lima enam tujuh tahun lepas sampai sekarang, jadi trend cerita dalam novel popular diangkat menjadi drama rantaian atau filem. Ada sesetengah ok la ada pengajaran, ada sesetengah ada pengajaran tapi hmm...
   Definisi 'sampah' yang tersangat 'sampah' pada pandangan dan pendapat aku ialah bila ada cerita rogol dan hamil luar nikah serta cerita terlanjur (berzina). Tolonglah. Sangat sampah. Gila babi punya sampah. Apa dah tak ada idea lain? Geli lah. Bongok ke apa otak kau ni sebagai penulis novel/ penulis skrip/ pengarah? Bodoh sangat.
   Cerita terlanjur ni dari dulu lagi dah wujud dalam drama tv atau filem sebelum zaman novel cintan popular. Aku cukup benci. Walaupun hanya rekaan, adalah tidak patut sama sekali dibuat jadi drama atau filem. Seolah-olah macam, eh boleh lah berzina lepas tu nikah je lah. Bangang. Zina tu dosa besar. Ikut hukum hudud kena sebat bagi yang bujang, rejam sampai mati bagi yang dah berkahwin. Eh, senang-senang je reka cerita yang ada pasal terlanjur dah tu mengandung pulak. Tak fikir sensitiviti kita sebagai orang Islam dan bangsa Melayu yang penuh adat dan sopan. Pergaulan bebas sampai ke ranjang yang kau nak jadikan modal buat novel atau drama ye. Bodohnya.
    Walaupun realiti memang banyak terjadi lah kes zina sampai mengandung dan buang anak, kadang aku terfikir juga, jangan-jangan ini pengaruh drama tv. Drama yang selalu cerita pasal pergaulan bebas anak muda lelaki dan perempuan. Ditambah pula sifat ingin mencuba. Darah muda. Tak kuat iman. Setan lagi menghasut.
    Sebenarnya lagi pelik bila ada cerita si dara yang baru sekali kena rogol atau baru pertama kali 'main' terus hamil. Hmm.. musykil. Ada sesetengah drama, dah mengandung tu samada gugurkan atau terus hamil sampai bersalin dan bela anaknya. Ok lah, anak tu tak bersalah walaupun luar nikah. Tapi tak perlu sampai buat drama dalam tv.
      Dah tiba masanya cerita pasal rogol ke zina ke diharamkan terus dari dibikin atau ditayangkan. Memang lah tak tunjuk babak zina atau rogol tu tapi jalan cerita tu ha, bagi elok sikit lah jangan sampai ada juga terselit cerita terlanjur, termengandung. Tak berkualiti langsung. Itu pasal aku panggil sampah. Puii.
    Contoh skrip atau dialog drama / novel;
1 - Saya mengandungkan anaknya. (Terlanjur, belum nikah).
Eh serius lah jijik gila siot. Apehal korang bercinta sampai terlanjur dan mengandung lagi? WTH.
     Lepas tu kan, cerita playboy yang dengan bangganya telah meniduri ramai gadis dan perempuan. Omg. Kegilaan apakah ini? Serious bangang. Kalau pun kalian novelis tak boleh buat atau reka cerita cintan Islamic, at least JANGAN selitkan cerita terlanjur, rogol, diperangkap dan 'main' atau yang seumpamanya lah. Please stop that rubbish!
    Yang lagi pelik. Boleh pula novel sampah ni jadi best seller sampai diangkat menjadi drama dan filem. Bodoh Gila. Dah la kuat berangan watak utama mesti nak kaya raya hartawan projek juta-juta. Maaf, aku bukan cemburu novel korang popular dan laku keras. Cuma bagi teguran je sikit. Hentikan lah terselit cerita terlanjur termengandung terperangkap termain terperkosa dan yang sewaktu dengannya. Nak sebut pun aku geli lah jijik tapi terpaksa jugak sebab nak bagi orang faham.
    Grrr.. Ah sudahlah aku nak stop dulu. Kang lagi banyak aku memaki hamun novel sampah ni. Aptb. Kbai.

2 comments:

ThatReasonablePerson said...

Kak, alang2 tu bagilah tajuk drama tu sekali, kasi panas line penerbit dgn production house dia sekali. Drama melayu ni kebanyakannya memang sampah sarap pun. Bila kita tak tgk diorang akan kata "produk tempatan pun tak nak sokong". Kalau dah busuk macam sampah sapa nak sokong.

Seimura said...

Hahaha takpe lah tajuk tu tak payah bagitau sebab banyak sangat hehe.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...