10 October 2019

Diet dan Gaya Hidup Sihat

Assalamualaikum.  

    Ewah gitu tajuk entri kau nyah. Ala-ala jurulatih kecergasan dan pakar diet ke? Ahaks. Dah lama tak tulis blog alih-alih topik diet yang dipilih. Wakaka.

     Dulu kat entri mana entah aku ada tulis pasal kebimbangan dan kekhuatiran aku dulu-dulu masa umur 20-an, aku paling takut jadi gemuk bila usia melangkah ke fasa 30-an sebab aku lihat ramai wanita 30-an yang 'membesar' dan 'mengembang' dengan jayanya. Asalnya kurus atau ideal tapi dah berubah jadi gemuk atau obes bila umur makin meningkat lebih-lebih lagi bila dah berkahwin dan beranak pinak. Kalau dah sejak azali tak kurus atau gemuk/ berisi tu lain cerita lah. Tapi Alhamdulillah lah aku tidak 'menggemuk' di usia 34 tahun dah ni hehe.

      Antara diet atau 'Lifestyle' yang tengah 'in' sekarang dan dua tahun kebelakangan ini adalah ittermittent fasting atau IF (aku tak tahu betul ke tak eja tu hahaha). Puasa 12-18 jam (ada yang sampai 48 jam) then baru makan. Dalam tempoh IF tu boleh minum air masak je untuk alas perut. Mulakan dengan 10-12 jam, lepas tu dah serasi dan boleh tahan lapar lebih lama, bolehlah tambah tempoh IF itu jadi 14 jam, 16 jam dan seterusnya ikut kemampuan diri masing-masing. Setiap orang tak sama penerimaan badannya. Boleh lah google atau join groups IF di media sosial ada banyak info dan perkongsian mereka yang dah berjaya mendapat berat idaman lepas buat IF selama beberapa bulan.

    Biasanya IF dibuat waktu malam sebab waktu tidur yang lama dan tak ada aktiviti berat dilakukan. Contohnya last meal pukul 5.00 petang. Esoknya pukul 9.00 pagi baru makan/ 'berbuka'. 16 jam tempoh IF. Aku masa mula-mula dapat tahu macam tu konsep IF, aku macam terkejut sendiri sebab aku sebenarnya dah 'terbuat' IF tu tanpa sedar. Aku memang jarang makan malam. Last meal paling lewat pun pukul 7 atau 8 malam. Biasanya pukul 5.00 petang last makan dan terus tak makan apa-apa sampai pagi esoknya. Minum air pun tak. Lagi hebat hahahah. Pagi ikutlah pukul 9 atau 10 baru sarapan ikut kerajinan ahaha.  Tapi sejak Aqil dah besar sikit ni dah setahun lebih, aku dah start makan pagi awal sikit pukul 7-8 sebab si Aqil nak makan. Hahaha mak terpaksa ikut timing anak. Kecuali kalau Aqil bangun lambat pukul 9-10 then lambatlah mula makan hehe. Tak ada waktu yang tetap.

    Itu cerita kalau duduk rumah sendiri lah memang tak makan waktu malam. Kalau minggu ke JB atau balik Muar, wajib makan malam, dinner pukul 9 ke atas hahaha. Ikutkan aku tak pernah berdiet pun. Makan je apa aku suka dan tak ada pantang. Yelah orang diet kan pantang macam-macam cut sugar, no fast food, no minyak, makan yang rebus-rebus, stim, no tepung dan macam-macam lagi lah. Konsep suku-suku separuh lagi. Ya, nak kurus perlukan pengorbanan guys. Yang dah sedia kurus pula kena maintain bagi ideal dan tidak bertambah berat badan. Kurus dan sihat. Gemuk memang mengundang banyak penyakit. Better jadi kurus daripada gemuk. Baju pun tak susah nak cari, sentiasa ada saiz. Tak mudah mengah.

   Ada orang kata jugak, biasanya lepas bersalin anak ketiga, berat dah susah nak turun. Ada jugak yang cakap, "ko tunggu lah anak 4 nanti memang susahlah nak kurus balik."

   Usah takut atau risau kalau ada orang cakap macam tu. Jadikan cabaran dan penguat semangat untuk kekalkan berat badan masa anak dara atau sebelum mengandung. Tapi kena ada usaha lah bukan semangat semata-mata, hehe.

   Kalau tanya aku apa tips maintain tak gemuk (tak nak sebut kurus rasa macam poyo hahahahaks), jujurnya tak layak lah nak bagi tips. Sebab aku bukan jaga sangat makan. Sayur pun tak makan. Suka makan fast food, jajan. Suka minum air manis. Coklat, aiskrim pun suka makan. Langsung tak menyihatkan. Bila nak insaf tak tau lah hahaha.

Tips yang boleh ikut;
1 - Makan hanya apabila perut betul-betul rasa lapar dan berhenti sebelum kenyang. Ini memang sunnah nabi pun. Ada orang, walaupun bila lapar baru makan, tapi bila dah kenyang pun masih belum berhenti makan. Salah tu. Alasannya tak nak membazir. Kalau takut membazir, masak cukup-cukup je atau kalau makan kat kedai, order cukup-cukup je jangan order banyak.

2 - Jangan makan selepas pukul 9.00 malam. Lagi awal stop makan lagi bagus. Seperti kita tahu usus kita akan bekerja keras bila lepas makan, terus tidur. Perut perlu kosong/ tidak makan 4 jam sebelum kita masuk tidur. Kalau tidur pukul 9, last meal pukul 5.00 petang. Tidur awal pula termasuk dalam sunnah nabi juga. Tidur awal agar dapat bangun malam tahajjud dan buat ibadah lain. Dan ada hadis yang cakap makruh bercakap-cakap selepas solat Isyak, perlu terus masuk tidur. Dan solat awal waktu memang dituntut.

3 - Aku tak makan kek walaupun suka makan coklat, aiskrim dan minum air manis. Jujurnya kat rumah sendiri pun tak minum air manis sangat sebab aku MALAS bancuh/ buat air, hahahaha. Kalau ada air manis dalam peti ais tu maknanya mood RAJIN aku datang. Hoho. Berbalik pasal kek, kek adalah antara punca utama kegemukan. Hehe.

    Dah itu je lah bebelan aku pada kali ini. Jangan lupa subscribe... eh perasan ada chanel YouTube sendiri pula. 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...