14 July 2017

4 Day Rules --> Tak buat pun takpe.

Assalamualaikum.

    Golongan mak-mak moden pasti biasa dengar atau pernah dengar istilah ini. 4 day rules. Kononnya rules untuk memperkenalkan solid food buat pertama kali untuk baby umur 6 bulan.

    Entah siapa yang cipta #4dayrules ni pun aku tak tahu lah. Yang pasti dari negara barat. Kalau tak Amerika, negara Eropah. Hahaha. Memang kebanyakan tips-tips untuk ibu hamil dan penjagaan bayi dicedok dari sana kan kalau search di internet pun. Mana yang elok dan sesuai dengan adat dan budaya kita, boleh je kita ikut. Tapi tak semestinya perlu taksub. Eh mesti buat macam ni, mesti buat macam tu. Jangan protocol sangat.

     4 day rules bermaksud try and error selama 4 hari. Contohnya beri makan solid food pertama puri buah pisang. Beri makan baby puri pisang sahaja dalam tempoh 4 hari dan perhatikan penerimaan bayi dari segi najis dia atau alergi. Kalau ok tak ada masalah bermakna serasi dengan bayi dan boleh teruskan. Kalau ada cirit ke apa jangan teruskan. Lepas 4 hari puri pisang, tukar menu lain pula contohnya puri epal. Pun sama 4 hari juga.

    Nak cerita lah juga masa Jannah dulu aku ada buat juga lah puri-puri ni. Siap beli baby bullet lagi kau. Beli online je. Aku rasa ada lah dalam dua minggu ke tiga minggu aku rajin buat puri dan simpan. Jannah makan tapi tak banyak. Aku pun fed up lepas tu takde buat puri lagi dah. Aku bagi nestum dan biskut baby bite atau baby guide. Sebab Jannah pun dah pandai pegang sendiri. Tapi aku tak ikut betul 4 day rules tu. Kali pertama je. Lepas tu ah lantak lah. Hahahah. Sebab tengok Jannah pun ok takde sakit perut ke muntah ke so tak payah tunggu sampai empat hari untuk tukar menu. Nestum pun Jannah tak makan sangat. Tak habis pun satu pack. Oh ye aku start bagi Jannah solid food umur 8 bulan.
Sebulan kemudian dia dah mula makan macam-macam. Bubur, roti, nasi. Walaupun tak ada gigi lagi tapi dia menunjukkan minat nak makan tu. Jadi selamat tinggal solid food baby, welcome to makanan orang dewasa. Kah kah.

    Bila tiba part Naim, aku langsung takde buat puri. Baby bullet tu pun aku dah jual balik lama dah, masa Jannah umur setahun kot. Aku terus bagi bubur nasi. Naim pun jenis pemakan. Apa je bagi dia tak tolak. No 4 day rules dah. Hahaha.

    Tapi aku kagum lah dengan mak-mak yang rajin buat puri untuk bayinya. Aku ni malas tu satu hal lah, anak-anak aku kan kuat ngempeng. Ada masa pulak aku nak bikin puri. Masak pun kadang tak sempat. Bila Naim dah setahun lebih ni la baru kurang ngempengnya sebab dah banyak main. Ada geng lagi dengan kakak memang syok la bermain.

      Lagi satu yang termasuk dalam rules memperkenalkan makanan separa pepejal untuk bayi adalah no sugar and no salt. Kalau nak bubuh garam pun sikit je. Tapi seeloknya jangan letak garam langsung. Kalau nak ada rasa masin letak ikan bilis yang dah dikisar. Senang kata biar tawar pun tak apa. Baby lagi kan. Kalau ikut rules sebenar umur setahun ke atas baru lah bagi makanan atau minuman yang ada gula dan garam. Tapi aku mana nak ikut rules poyo ni, wakaka. Umur 9 bulan anak-anak aku dah makan macam orang dewasa makan. Takde nya no salt no sugar.

    Kenapa aku kata poyo? Ok konon lah no sugar no salt. Habis tu baby yang memang minum susu formula sejak lahir tu apa cerita? Dah tentu FM pun tinggi gula. Atau baby yang campur bf dan FM. Atau baby yang minum FM sejak umur 6 bulan. Jadi jangan nak poyo konon nak ikut rules no gula no garam bawah umur setahun. Hahaha.

    Yelah katanya bagi home made food lah, takde bagi process food. Macam aku semua pun aku bagi. Nugget, kentang goreng, yang frozen2 tu lah tapi tak lah kerap. Ada sesetengah orang tak bagi langsung procces food ni. Bagi yang home made atau real food je atau lebih 'jaga' cuma bagi yang benar-benar healty food sahaja. Terpulang lah pada kerajinan mak-mak sekalian.

    Kepada yang rajin nak buat 4 day rules aku bagi lah panduan sedikit berdasarkan pembacaan aku tiga empat tahun lepas. Hahaha. Masih tersemat dalam ingatan walaupun aku takde buat sepenuhnya pun. Kakaka.

Umur baby 6 bulan:
Puri pisang
Puri labu (perlu rebus dahulu)
Puri epal
Puri avocado (amboi omputeh sangat)
Puri kentang (macam kentang putar)
Dan beberapa lagi buah dan sayuran lain.

Umur baby 7 bulan:
Bubur nasi blend ditapis. Blend sayuran macam lobak atau brokoli.
Bubur + ikan bilis kisar.

Umur baby 8 bulan:
Bubur nasi biasa tanpa blend atau tapis.
Perkenalkan ikan dan ayam. Potong kecil-kecil.
Perkenalkan seafood. Ada setengah orang tunggu umur setahun baru bagi seafood.
Kalau ada alergi hold dulu jangan bagi.

Umur baby 9 bulan:
Nasi lembik atau bubur biasa. Tambah sayuran. Pelbagaikan lauk ikan dan ayam.

Umur 12 bulan/ setahun:
Makanan orang dewasa. Nasi putih dengan lauk dan sayur. Dah tak perlu 4 day rules bila umur 8-9 bulan sebenarnya. Hehe.

Sekian. Terima kasih. Hihi.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...