09 October 2022

Anak Tantrum Duduk Atas Baby Chair

 Assalamualaikum. 

Jap tajuk tu aku tak tau nak susun ayat macam mana, harap-harap maksudnya sampai lah hahahahaha.

Minggu lepas aku terbaca kat berita online pasal seorang bayi berumur 2 tahun maut terjatuh dari kerusi bayi dan kepalanya terhentak. Aduhh ngeri sungguh. 

Ringkas kejadiannya begini. Satu keluarga ni sedang menikmati makanan kat kedai makan. Anak yang paling kecil duduk kat baby chair. Itu biasalah. Tiba-tiba anak itu tantrum dan hilang kawalan lalu menendang-nendang meja lalu kerusinya tertolak dengan kakinya dan terjatuh ke belakang. Bila jatuh tu kepalanya terhentak le lantai. Anak kecil itu menangis dengan kuat sekejap lepas tu terus senyap. Ibu bapanya terus hantar ke hospital terdekat. Hasil pemeriksaan mendapati anak itu telah meninggal dunia. Tragis kan.

Tak boleh nak salahkan sesiapa. Benda pun dah jadi. Jadikan pengajaran dan peringatan untuk ibu papa dan penjaga seperti kita agar lebih berhati-hati.

Jadi aku rasa terpanggil untuk beri beberapa tips bila kita yang masih ada anak kecil ini makan di kedai makan, dan baby duduk di kerusi bayi.


Tips 1

Pastikan ibu atau bapa duduk betul-betul sebelah baby chair. Jangan jauh-jauh. Sekurang-kurangnya bila anak mula tantrum dan tidak terkawal, kita ada di sebelah untuk menenangkannya. Samada ambil dia bawa keluar daripada kerusi bayi, ataupun pegang kuat-kuat kerusi bayi sambil pujuk anak, ataupun beri sesuatu mainan ke makanan ke untuk dia bertenang. Macam aku sendiri aku memang pegang kerusi bayi itu samada belakang (tempat sandar) atau mejanya. Contoh tangan kiri aku pegang kerusi bayi, tangan kanan aku suap makanan ke mulut aku. Ha gitu multitasking. Sebab ada juga setengah ibu bapa yang duduk agak jauh dengan kerusi bayi. Contoh meja segiempat tepat, kerusi bayi di sisi lain, kerusi ibu bapa di sisi lain. Tak duduk sebelah menyebelah.


Tips 2.

Pilih meja makan yang dekat dengan dinding. Tengok kedudukan meja makan di restoran yang kita singgah. Kalau nak guna kerusi bayi, letak kerusi bayi dekat dengan dinding. Jadi kalau bayi menendang-nendang meja, kerusi bayi hanya tertolak ke dinding sahaja. Tak ada risiko jatuh. Pun begitu, ibu bapa mesti duduk bersebelahan dengan kerusi bayi (sama seperti tips 1).


Tips 3

Pemilihan kedai makan. Cuba elakkan makan di kedai makan yang terlalu lama nak siapkan makanan yang kita order. Tak kisahlah sedap macam mana pun kedai tu, kalau bawa anak kecil, lebih baik tak payah makan di situ kalau terlalu lama menunggu makanan siap. Ada kedai yang dekat satu jam baru siap. Setengah jam pun dah dikira lama. Anak-anak kecil ni cepat bosan dan mulalah nak mengamuk bila lama sangat duduk dalam kerusi bayi. Hujung-hujung nanti kita pun stress sendiri, nak makan pun boleh hilang mood dengan anak tantrum lagi, dah la makanan lambat siap. 


Tips 4 

Kena pastikan anak kecil cukup tidur dan segar, tidak dalam kepenatan. Kita lebih kenal anak sendiri bila masa dia rasa tak selesa, bila dia rasa tak tentu arah, bila dia rasa nak mengamuk. Emosi bayi dan anak kecil juga penting untuk dijaga bila kita bawa dia keluar.


Setakat ini sahaja tips mudah yang aku boleh bagi. Kalau ada tambahan, aku akan update kemudian. Sekian daripada aku, ibu kepada 4 orang anak hehehe.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...