10 October 2022

Aku Ini Biasa-biasa Sahaja

 Assalamualaikum. 

Amboi rajin pula menulis kat blog ye semenjak dua menjak ni. Bukan satu blog malah dua blog. Dia memang kalau tiba-tiba terlebih rajin, beginilah jadinya. Hahaha.

Hampir 9 tahun aku telah menjadi suri rumah tangga sepenuh masa. Bermaksud tidak bekerja professional atau tidak professional. 

Kadang-kadang bila berbual dengan sesiapa yang tidak mengenali aku sejak kecil atau sejak zaman belajar, bila ditanya dulu belajar sampai mana, bila aku cakap sampai Mesir, orang terkejut campur kagum. Sebab aku cuma suri rumah. Bukan nak merendahkan suri rumah tau, cuma orang tertanya kenapa tidak bekerja professional dengan kelulusan yang ada. Sayangnya lah orang macam aku tidak berbakti untuk bangsa, agama dan negara kononnya haha. Sekurang-kurangnya jadilah cikgu ke ustazah ke yang mengajar di sekolah.

Let's flash back. Tak ada yang tahu pasal ini melainkan ahli keluarga aku haha. Dulu masa aku masih sekolah menengah dan kemudian masa buat diploma, abah pernah beberapa kali kata nak aku jadi macam Ustazah Datuk Mashitah Ibrahim (dulu belum ada gelaran datuk lagi masa aku sekolah dan diploma). Abah nak aku jadi penceramah bebas la. Keluar TV bagai. Sana sini orang panggil bagi ceramah agama. Sebab itu abah bersungguh masukkan aku ke sekolah menengah agama, lepas tu masuk Marsah. Betapa tinggi sungguh impian abah. Dan yang paling diulang-ulang yang terngiang-ngiang di telinga dan dalam ingatan aku, ayat abah berbunyi begini,

"Nanti orang sana panggil kau ceramah, orang sini panggil kau. Bukan lama pun, paling lama sejam setengah. Nanti kau nak balik, dia (penganjur) bagi envelop, dalamnya berisi RM200, RM300 atau mungkin lebih. Bercakap sejam je kau dah dapat 2, 3 ratus. Kerja senang."

Bunyi macam abah mata duitan pun ada hahahahahaha.

Aku hanya angguk-angguk tapi dalam hati berkata aku tak mahu hahahaha. Aku bukan jenis suka terampil di hadapan audiens. Aku suka belakang tabir je. Lagipun aku ada gemuruh, gementar dan gagap bila bercakap lebih-lebih lagi di khalayak ramai. Aku tidak layak untuk menjadi penceramah bebas.

Lagipun sejujurnya aku kurang berkenan bila wanita terlalu terampil dan beri ceramah sana sini. Bagi aku itu kerja orang lelaki. Perempuan kalau nak berdakwah, biar sesama perempuan sahaja. Tidak perlu sampai keluar TV yang semua orang termasuk orang lelaki boleh tengok wajah anda. Ini kerana sesungguhnya perempuan itu adalah 'fitnah'. Selangkah sahaja seorang perempuan itu keluar dari rumah, maka terjadilah 'fitnah' itu. Sebab itu perempuan digalakkan pakai purdah atau niqab. Susah nak explain pasal ini tapi cukuplah aku dengan pendirian aku agar tidak menjadi terampil di hadapan orang ramai yang bercampur lelaki dan perempuan. Jadi itulah alasan aku yang paling kuat, aku tidak dapat menjadi seperti yang abah nak. Tapi aku tak cakap la alasan aku ini kat abah. Hehe. Cumanya perjalanan hidup aku yang Allah dah atur, selepas berkahwin dan selepas Jannah berumur setahun, aku berhenti kerja dan hanya menjadi suri rumah sahaja. Bekerja santai dengan syarikat suami. Itu sahaja. 

Alhamdulillah.  Walaupun sedikit ilmu yang aku ada masa zaman belajar dulu tidak dapat disampaikan kepada orang lain (maksudnya aku tidak menjadi seorang cikgu/ ustazah/ pensyarah yang mengajar), cukuplah menjadi amalan untuk diri sendiri dan ajar anak-anak je, haha.

Lagipun aku dah semakin 'tersasar jauh' sekarang ini. Banyak dengar lagu lagha, baca cerita gossip, dah lama tak mengaji, dah lama tak mengulang hafalan. Loser betul rasanya. Nak dapatkan kembali 'roh' dekat dengan Al-Quran itu payahnya lah. Terlalu disibukkan dengan urusan dunia. Aku masih mencari arah dan roh itu. Aku kena usaha lebih dan kena mulakan dari sekarang.

Tapi menulis tetap menulis hahaha. Menulis ni kan sejenis terapi untuk diri aku sendiri. Menulis blog means menaip la jangan lurus sangat boleh tak hahaha 😆. 


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...