10 March 2019

Bagaimana nak carum sendiri KWSP

Assalamualaikum.

    Ya sedia maklum aku surirumah sepenuhmasa, tidak bekerja. Tapi ada lah dapat elaun daripada zauji sebab aku arranged appointments rawatan dan elaun surirumah gitu. Sudah tentu aku takde carum kwsp atau epf kan. Aku mula berminat nak carum sendiri bila terbaca kat fb ada someone share macam mana nak carum sendiri. Here we go meh aku pulak ajar korang hahah.

    Tapi aku ajar ni dalam bentuk karangan je ye takde gambar hahahaha. Pandai-pandai lah kome cari dan buat. Oh ye pastikan ada akaun kwsp lah baru boleh carum.

Step pertama buka website maybank2u classic atau website biasa, bukan jenis mobile. Aku guna handset je. Nak guna laptop atau pc pun boleh no hal. Oh ye kalian wajib ada akaun perbankan internet lah. Yang aku nak ajar ni untuk pengguna m2u je tau, cimb dan lain-lain bank aku tak tahu. Zaman sekarang boleh kata majoriti ada online banking sendiri. Tak daftar lagi? Buat sendiri je kat mesin ATM pun boleh ikut je arahan dia. Eh panjang pula intro.
Ok dah buka website m2u, sign in dulu.

Step kedua, klik pada 'investment'. Akan keluar senarai investment iaitu epf, unit trust, asnb dan lain-lain.

Step ketiga, klik pada 'epf' dan ikut arahan seterusnya. Isi je lah maklumat anda dalam form termasuk nombor kwsp. Macam biasa akan guna tac untuk lengkapkan pendaftaran dan siap. Ada dua jenis epf aku daftar je dua-dua iaitu self contribution dan i-suri. I-suri ni baru, masa aku daftar dulu namanya 1 Malaysia.

Dah siap dan boleh terus transfer berapa-berapa je amaun kau nak. Klik pada epf registered payment dan ikut arahan seterusnya. Senang je kan.

Bagaimana nak tengok akaun kwsp sendiri pulak? Nak tunggu statement lama sangat sampai setahun. Daftarlah i-akaun. Ini pun senang. Call ibu pejabat kwsp. Aku google je cari nombor. Nanti ada operator jawab. Bagitau je kita nak aktifkan i-akaun. Dia akan minta nama penuh, nombor kad pengenalan dan nombor kwsp. Sekejap je dia buat. Password sementara akan diberi. Kemudian kita buka website kwsp i-akaun tu, klik sign in. Masukkan nombor kwsp dan password sementara. Lepas tu kita ubah lah password tu. Aku pun alang-alang dah log in aku terus update profile aku apa yang patut. Update nombor telefon, alamat terkini dan sebagainya.

Nah sekarang dah boleh tengok keluar masuk duit kat akaun kwsp. Mana ada keluar, duit masuk je hahahaha. Tak payah dah tunggu surat penyata akaun kui kui kui. Oleh kerana carum sendiri maka duit hanya masuk pada 'pekerja' sahaja, 'majikan' kosong. Carum sendiri ni tak fixed. Ikut kalian lah nak transfer berapa haribulan setiap bulan, berapa ratus setiap bulan. Semua atas pilihan sendiri. Bila dah masukkan tak boleh keluarkan dah, itu yang bagusnya. Maklum lah saka shopping online kadang datang selagi masih ada duit dalam bank. Selamatkan lah dulu sebahagian sebelum habis duit hehehe. Sekurang-kurangnya ada lah juga simpanan di hari tua. Gitu. Aku pun dah terlambat sebenarnya carum sendiri ni, baru je start Ogos 2018. Baru timbul kesedaran waktu itu. Masih belum terlambat untuk kalian yang masih muda umur 20-an untuk buat caruman sendiri kwsp ni.

   Dengar-dengarnya pencen nak dihentikan? Aiyo biar betul. Penjawat awam pula tak diberi pilihan untuk carum kwsp, kena pilih pencen. Dah sudah. Sudahlah kwsp tak carum, pencen pula tak ada. Mari carum sendiri semudah abc. 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...