23 August 2016

Jangan Berputus Asa

Assalamualaikum.   
   Sambungan kisah si kecil Muhammad Naim. Hari ni dah makin teruk merebak ke badan pula. Timbul biji-biji. Sama macam masa kaki dan tangan dia awal kena penyakit ini hari tu.
    Aku tak tahu lah ini eczema kategori apa. Mula-mula biji bintik. Lepas tu pecah dan melecet. Melecet tu sebab digarulah. Aku dah macam jururawat dah setiap hari bergelumang (ceh) dengan ubat, minyak, bandage dan gunting. Awal hari tu guna bandage pakai buang. Lepas tu beli yang jenis kain boleh basuh dan guna semula. Sebelum balut, sapu vco dulu. Kadang buat bersama dengan zauji, selalunya aku buat seorang diri. Susah payah dengan si Naim melalak, tangan nak menggaru, kaki menendang-nendang, meronta.
    Beberapa hari lepas aku sapu antiseptik dettol bancuh dengan air. Sejak semalam sapu madu. Kalau sapu madu memang kena bekerjasama dua orang sebab rumit nak sapu. Sehari tiga kali aku tukar/ salin bandage. Pagi madu, petang vco, sebelum tidur vco. Kalau dua kali Naim berak, dua kali lah salin dan tukar bandage macam salin pampers hehe. Atau kalau tengok bandage macam dah lembap kena cecair luka dia (atau nanah kot tapi warna jernih) pun tukar bandage baru. Stok memang banyak dan aku basuh setiap hari.
     Walaupun adik sakit, tapi beliau tetap ceria je bermain. Hehe. Merangkak merayap. Main mainan. Bila tiba time gatal merenyam dia merengek lah tak selesa. Biasanya waktu nak tidur.
Ok bersambung.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...