06 February 2017

Emas Sebagai Simpanan

Assalamualaikum. 
   Tenggaroh in da house. Cuaca agak panas dua tiga hari ni. Tak hujan. Alhamdulillah. Duduk dalam rumah je pun tak kena panas. Haha.
     Aku adalah seorang yang agak boros. Selagi ada duit, selagi itu ada saja benda nak dibeli. Bila dah habis duit, mulalah aku ternganga. Hahaha, padan muka. Aku tak berapa reti nak berjimat dan menyimpan. Dah menyimpan, mesti akhirnya duit itu digunakan atau dibelanjakan. My bad.
   Oleh itu aku rajin lah main kutu. Main banyak group lah. Sejak tahun 2013 aku join banyak kutu. Salah satu kutu barang kemas. Alhamdulillah aku pakai sampai sekarang. Kutu duit? Hmm akhirnya habis juga dibelanjakan.
   Aku suka shopping online. Maybank2u ni memang bahaya dan berpuaka sikit bagi kaki shopping macam aku. Tapi barang atau benda yang aku beli, aku memang gunakan dan pakai. Tak ada istilah membazir. Macam pakaian (baju, tudung dll), tupperware, cadar dan banyak lagi lah.
    Sekitar Ogos 2016 aku terpandang iklan pasal emas murah dari kilang katanya (group facebook). Wah menarik. Fitrah orang perempuan memang suka benda yang cantik. Emas perhiasan adalah salah satu benda cantik dan mewah yang biasanya menjadi kegemaran orang perempuan. Dulu aku tak hairan langsung pasal emas. Tak ada pun tak kisah. Tapi sejak berkahwin, aku dah jadi pencinta emas. Wah gitu. Tapi definisi emas dalam kepala aku cuma barang kemas 916.
     Bersambung cerita iklan tadi. Aku pun tinggalkan no telefon untuk orang tu add dalam group whatsapp. Dua hari kemudian barulah aku di add ke group. Aku dah tak sabar nak tahu harga murah betul ke. Tak beli pun takpe, nak cuci mata sambil kumpul duit nak beli. Hahah.
     Lepas admin perkenalkan diri, dia pun cerita pasal pakej dan jadi ahli. Aku masih samar-samar. Yang aku faham, dah jadi ahli dapat harga lebih murah dari pasaran. Lepas tu admin cerita pasal pakej stokis pulak. Dapat emas free, bonus tajaan dan pelbagai bonus lagi. Menarik tapi bapak mahal yang pakej stokis tu.
    Aku personal whatsapp En Admin. Macam-macam aku tanya. Aku dah menunjukkan minat nak join. Bincang punya bincang aku pun setuju nak jadi ahli pakej Solid Gold x 3. Dah buat payment semua, kami setuju untuk berjumpa di rumah bagi membolehkan beliau menyerahkan emas free by hand. 1/4 dinar tiga keping.
     Selepas join PG ni lah baru fikiran aku terbuka sikit pasal emas. Bukan setakat emas 916 je boleh kumpul, 999 pun boleh. Dan macam-macam info aku dapat dari group whatsapp tu. Cuma aku ni tak reti nak kembangkan networking. Maksudnya ajak orang lain simpan emas jugak. Jadi aku jadi ahli biasa je beli emas untuk simpanan sendiri.
   Guess what. Aku dah mula menabung emas 999. Aku tukarkan wang simpanan ke dalam bentuk emas. Jadi tabiat suka shopping aku dapat dikawal. Alhamdulillah. Allah yang gerakkan hati aku untuk tinggalkan nombor telefon dan aku pun di add ke dalam group emas. Lagipun emas boleh diwariskan. Emas tak akan susut nilainya malah semakin naik. Emas juga laku sepanjang zaman.
    InsyaAllah satu hari nanti aku nak upgrade jadi stokis. Entah bila tak tahu lah, hahaha. Modal besar. Kena tunggu orang hutang aku settle kan hutang, baru lah dapat. Tapi... hmmm... entah bila tak tahu lah. Berdoa je lah moga mereka murah rezeki dan dapat langsaikan hutang aku.
   Ok lah bersmbung...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...