19 December 2013

Aku dan Komik Part 1

Assalamualaikum.

Since blog ni dah jadi ala-ala blog mak-mak or blog makcik-makcik, dah jarang ada entri mengimbau kenangan silam gitu. Dan entri merapu dan lawak. Dan entri ala-ala selfie (auch). Penulisan berubah mengikut arus peningkatan usia. Amboi-amboi. 

Bagi yang mengenali diriku samada alam realiti atau alam maya, pasti tahu yang aku ni penggemar komik. Suka tengok kartun dan anime. Suka baca komik dan manga. Suka melukis. Otaku. Dan sebagainya. Tapi tahukah anda sejarah awal yang menyebabkan aku terjebak dalam kancah kekomikan dan kekartunan ini? Jeng jeng jeng. Mari kita imbas kembali naik mesin masa ke tahun 1992. Yahooo...

Tahun 1992 majalah komik paling popular adalah GILA-GILA. Majalah komik NO 1 la kat Malaysia. Ujang masih belum mendapat tempat di hati peminat ketika itu. Gila-gila dah wujud sejak tahun 1980-an lagi you alls. Abah tiap-tiap bulan mesti beli Gila-Gila dan aku lah pembaca setia. 

Profesor Serba Tau. Siapa yang masih ingat? PST ni kira maskot Gila-gila lah. Macam Din Beramboi maskot Ujang. Aku suka betul baca kolum PST ni, lawak tak hingat,  hahaha. Komik panel paling aku suka ialah Manjalong karya Cik Li. Pasal seorang kanak-kanak bernama Along dengan pakciknya nama Cik Li, heheh. Lepas tu, Tiga Dara Pingitan karya Cabai. Ini antara yang aku ingat la. Banyak lagi antaranya Lagak A. Mamud, From Taiping With Love dan lain-lain.

bersambung....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...